10 najlepších kníh roka 2023

25.12.2023

Rok čo rok prečítam množstvo kníh a niektoré z nich vo mne rezonujú dlhšie, sú to tie, na ktoré neviem zabudnúť, ktorým som uverila úplne všetko. Knihy, ktoré som hltala a s ktorými som prežívala všetko. Toto sú moje najlepšie knihy prečítané v roku 2023.

Celkovo som ich prečítala za rok 62, čo je za posledné roky asi najmenej. Ale za to bolo tam veľa kvalitných príbehov, od zahraničných aj od slovenských autorov. Pri niektorých menách som išla na istotu, napr. pri českej autorke Alene Mornštajnovej či írskej spisovateľke Lucinde Rileyovej. Zo slovenskej literárnej scény ma prekvapil František Kozmon svojou najnovšou knihou zo zvieracej série a nesklamala ani moja obľúbená autorka Ivica Ďuricová. Objavila som aj nové autorky ako Miranda Cowley Heller či Erica James a úplne mi ulahodil svojou knihou taliansky autor Giuseppe Catozzella.

Tak sa poďme pozrieť, ktoré knihy boli pre mňa tie naj v roku 2023.

  • Polnočná ruža – Lucinda Riley (Tatran, 2022)
  • Proti vetru – Kristin Hannah (Lindeni, 2021)
  • Tiché roky – Alena Mornštajnová (Aktuell, 2022, slov. preklad)
  • Talianka – Giuseppe Catozzella (Inaque, 2023)
  • Matky a dcéry – Erica James (Tatran, 2023)
  • Les v domě – Alena Mornštajnová (Host, 2023)
  • Papierový palác – Miranda Cowley Heller (Tatran, 2023)
  • Pavučina klamstiev- Julie Clark (Ikar, 2023)
  • Kamzík – František Kozmon (Ikar, 2023)
  • Kolega z pekla – Ivica Ďuricová (Adlervia Press, 2023)

Hneď prvá topka bol román Lucindy Riley Polnočná ruža odohrávajúci sa paralelne v Anglicku a v Inodii. Je to silný príbeh, záhadný s krásnymi postavami. Dve dejové linky, navzájom prepojené sú typickým znakom autorkinho štýlu, ktorý mi dokonale vyhovoval. Je to jeden z najkrajších románov, ktoré autorka svetoznámej série Sedem sestier napísala.

Ďalšou knihou z tých naj je román Kristin Hannah Proti vetru. Nie je to kniha, ktorá vyšla tento rok, ale rok predtým a ja som ju mala dlhšie na poličke a veľmi som si ju túžila prečítať. Poznáte ten typ knihy, ktorá vo vás vyvolá veľkú emóciu, keď pri jej čítaní prežívate úplne všetko, keď vami zviera pocit smútku, empatie, keď máte chuť objať postavy? Tak takáto je kniha Proti vetru.

Od už spomínanej českej autorky Aleny Mornštajnovej som už v minulosti čítala Hanu a Listopad. A tento rok padla voľba na Tiché roky, ktorá podobne ako Hana bola preložená do slovenčiny. A teda, to bol nezabudnuteľný príbeh. Mornštajnová je proste fenomén, píše úžasne, návykovo. Pokiaľ som si dovtedy myslela, že Hana je jej najlepšia kniha, odteraz je ňou román Tiché roky. Túto si musíte prečítať.

V lete som prečítala ďalšiu z najlepších kníh –Talianku od Giuseppeho Catozzella. Kniha, ktorá predčila moje očakávania, ktorá mi s niektorými stranami brala dych, ktorá zanechala hlboký dojem. Kniha je pretkaná históriou Talianska, ktorá ma veľmi zaujímala. A prostredníctvom tejto knihy som si to úplne užila. Autor čerpal námet zo skutočných udalostí, inšpirovaný francúzskym literátom Alexandrom Dumasom. Talianka je fascinujúce čítanie o hrdinke nazývanej Ciccilla.

Mám pocit, že toto leto bolo bohaté na dobré a silné príbehy a medzi ne rozhodne patrí aj román Matky a dcéry od Ericy James. Pre mňa to bola dokonalá kniha, vo všetkom, čo ponúkala. Dojímavý príbeh o rodinných putách a hriechoch z minulosti. Matky a dcéry je nádherný príbeh o tom, že vzťahy sú občas komplikované, ale nakoniec nás privedú tam, kde máme byť.

V knihách obľubujem aj ťažké témy, mám rada, ak to nie je nič prvoplánové a kniha ma vie prekvapiť. Silné témy idú rozhodne Alene Mornštajnovej, jej tvorbu jednoducho milujem. Píše tak dobre, že si občas hovorím, že nikto nepíše tak ako ona. Les v domě som prečítala v češtine a je to omnoho silnejší a intenzívnejší zážitok ako čítať jej knihy v slovenskom preklade. Toľko polemík a najmä káuz bolo zverejnených okolo tejto knihy a čitateľov táto kniha ako keby rozdelila na dve skupiny – buď sa vám tá kniha bude alebo nebude páčiť. Ja patrím do tej prvej skupiny a pre mňa to bolo jedno z najsilnejších čítaní.

Do druhej polovice mojej TOP desiatky patrí tiež pozoruhodný román Papierový palác. Bola to najzaujímavejšia kniha, ktorú som tento rok prečítala. Román, ktorého záplatke pôsobí jednoducho, ale až sa začítate, bude to oveľa hĺbavejšie a bolestnejšie. Spočiatku som mala z tejto knihy zmiešané pocity, ale čím dlhšie som sa začítavala, tým viac ma priťahovala. Kniha s neľahkými témami, komplikovanými vzťahmi si vás získa práve svojou otvorenosťou.

Do poslednej trojice sa zmestila tiež kniha, ktorá ma prekvapila, je to autorkina prvotina Pavučina klamstiev. Je to premyslený triler, v ktorom nás zaujímajú najmä dve hlavné ženské postavy. Je to taká namotávka, celkom určite budete pri nej čakať na ten okamih pravdy, keď všetko praskne. Je to príbeh o pomste, pretvárke, zamotaných klamstvách a zvratoch, ktoré o všetkom rozhodnú. Dajte si! Prečítate to rýchlo.

A konečne ideme zaloviť aj v slovenských literárnych vodách. Za úplne najlepšie slovenské krimi považujem knihu Kamzík zo zvieracej série talentovaného Františka Kozmona. Kniha zo slovenského prostredia, so skvelou záplatkou so známym vyšetrovateľom Marekom Wolfom, ktorý je späť!! A tomu som bola naozaj rada. Kamzík je fakt dobrá detektívka, ktorú nepustíte z ruky a jednou z najlepších kníh zo série.

A to najlepšie na záver. Ďalšia skvelá séria – edícia Z(et) od obľúbenej Ivice Ďuricovej, Keď som prvýkrát čítala jej Cudzinca z papiera, malú knižku, ktorá sa ľahko zmestí do kabelky, hovorila som, toto je ono, takéto nenápadné knihy majú svoje osobité čaro. A tak to bolo aj pri Detektívovi z minulosti. Kráľ z ulice sa ocitol medzi mojimi minuloročnými topkami. A keď došiel rad aj na najnovší knižný prírastok Kolega z pekla, tak trochu som tušila, že to bude nezabudnuteľné, vtipné, ale j prudko romantické. Kolega z pekla nás zavedie do Viedne a do Zágrebu a tie postavy si nešlo nezamilovať.

Toto boli moje najlepšie a najobľúbenejšie knihy, ktoré som v roku 2023 prečítala. A každú jednu vám odporúčam. Sú to výborné príbehy, ktoré zaujmú a odnesú vás do vzdialených kútov sveta, navodia atmosféru a potešia každú čitateľskú dušu. 

Teším sa na ďalšie príbehy, ktoré mi nasledujúci rok prinesie. A verím, že to budú rovnako dobré knihy, aké sa ku mne dostali aj v tomto roku. 

terezkine-citanie.webnode.sk
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky